Kati Roivas palaa La Diagonelaan – viime vuonna kilpailu päättyi dramaattisesti
Mainiosti kautensa aloittanut pitkän matkan hiihtäjä Kati Roivas palaa viime talvena dramaattisesti päättyneeseen La Diagonelaan.
Roivas oli yksi niistä hiihtäjistä, joka saisi äärikylmissä olosuhteissa läpiviedystä kilpailusta vakavia paleltumavammoja. Hän oli pitkään sairaalahoidossa ja osa varpaista oli amputaatiovaarassa.
Roivas ei ymmärrettävästi halua juuri kilpailun alla muistella tarkemmin ikäviä tapahtumia, mutta sanoo, että toipuminen kesti pitkään ja kylmänkestävyys on edelleen ongelma.
– Pääsin keväällä hiihtämään jotain pienempiä kisoja. Kylmemmässä kelissä tarvitsen edelleen lämpösukkia ja asian suhteen on oltava tarkkana.
Roivas hiihti viime viikonloppuna mainiosti ollen La Venosta Time Trialissa 13:s ja paras suomalainen. Sunnuntaina Roivas voitti La Venosta Open -tapahtuman.
Harjoituskausi on ollut ilmeisesti onnistunut?
– Kokonaiskuormituksen hallinnan kanssa on ollut tasapainoilua, mutta isompia ongelmia ei ole ollut. Olemme leireilleet tallin kanssa harjoituskaudella Ranskassa noin viikon verran kuukaudessa.
Team Nordic Expérience – Coste & Crédit Agricole Franche-Comté -tallissa hiihtävä Roivas janoaa edelleen parempia sijoja.
– Viime viikonloppuna oli joitakin naisia poissa, mutta toisaalta mukana oli maailmancupin hiihtäjiä. Vielä ei ole ollut ihan parasta tunnetta ja terävyyttä. Uskon, että pystyn vielä parantamaan. Jos hyvä päivä ja suksi, on top10-sija mahdollinen, uskoo Roivas.
Roivas ei nimeä mitään Visma Ski Classics -kilpailua yksittäiseksi suosikikseen tai tavoitteekseen, mutta myöntää, että kauden päätöskilpailussa Suomen Ylläs-Levissä olisi mukava pärjätä.





