Finlandia-hiihdolla on varasuunnitelma
Helmikuun puolivälissä hiihdettävää Finlandia-hiihto seuraa tarkkaan viranomaisten ohjeistuksia ja on valmiina tekemään ensi viikolla päätöksiä tapahtuman kohtalosta.
Finlandia-hiihdon puheenjohtaja Henri Rauhamäki kertoo, että Worldloppet-organisaatio edellyttää päätöksiä kolme viikkoa ennen tapahtumaa. Finlandia-hiihto aikoo tiedottaa päätöksestään 21. tammikuuta.
– Tällä hetkellä kukaan ei tiedä miten tautitilanne kehittyy. Olemme kyllä olleet viranomaisiin yhteydessä. Toivotaan, että tapahtuma päästään järjestämään hyvässä yhteistyössä heidän kanssaan, kommentoi Rauhamäki.
Rauhamäki toivoo täyskieltojen sijaan järjestäjille selkeitä ohjeita, miten tapahtuman voisi järjestää turvallisesti, mutta sellaisia ei ole toistaiseksi saatu.
– Varmasti viranomaisilla on varmasti kova työpaine.
Vaihtoehtona on hiihtää Finlandia hiihdettäväksi 12.-13. maaliskuuta. Kaikkien toiveissa on luonnollisesti, että tartuntamäärät lähtisivät nopeaan laskuun, kuten joissakin maissa on tapahtunutkin ja tapahtuma päästäisiin hiihtämään alkuperäisenä ajankohtana 12.13. helmikuuta.
Vuodet eivät ole veljiä keskenään. Vara-ajankohtana maaliskuun puolivälissä sää on kuitenkin keskimäärin lämmennyt. Rauhamäki muistuttaa, että maaliskuun päivä olisi vain pari viikkoa tavallista ajankohtaa myöhemmin.
– Toki maaliskuussa lumien sulamisen riski kasvaa. Viikon suojasää voi tehdä hallaa, mutta yleensä Salpauselän maastoissa pääsee siihen aikaan hyvin hiihtämään, näkee Rauhamäki.
Esimerkiksi Marcialonga ja Vasaloppet tullaan tämän hetken tiedon mukaan järjestämään normaalisti. Suomessa Jukolan Viesti järjestettiin elokuussa ilman tartuntoja – toki yleisestikin silloin oltiin korona-aallon pohjassa.
Savonia Hiihto heitti hanskat tiskiin viranomaisten tiukan linjan vuoksi ja moni kevään hiihtotapahtumien järjestäjistä varmasti pelkää, että riski joutua perumaan tapahtuma jo kolmannen kerran peräkkäinen koronapandemian takia on ilmeinen.
Koetko, että Suomessa liikuntajärjestöt ja Olympiakomitea pitävät riittävän hyvin ja näkyvästi urheilun ja tapahtumajärjestäjien puolta viranomaisten suuntaan?
– Ainakin Hiihtoliiton Ismo Hämäläinen on ollut hyvin asioita edistämässä. En tiedä miten homma toimii Olympiakomitean suuntaan, vastaa Rauhamäki.





