Yllättäjä-Andersen johti Norjan murskatulokseen
Norjan mieshiihtäjät jättivät vastustajilleen vain murusia maailmancupin vapaan hiihtotavan kympillä Lillehammerissa. Yllätysvoittaja Iver Tildheim Andersen, Didrik Tönseth ja Hans Christer Holund ottivat Lillehammerissa kolmoisvoiton, ja kymmenen kärkeen hiihti yhdeksän norjalaista.
Vain Britannian Andrew Musgrave onnistui rikkomaan norjalaisrintaman neljännellä sijallaan.
– Norjan ylivoima hirvittää, mutta niin taitaa hirvittää kaikkia muitakin, flunssaisena tv-katsojaksi kotimaahan jäänyt päävalmentaja Teemu Pasanen totesi.
Tuloksessa yllätti vain toista kertaa maailmancupia hiihtäneen Andersenin voitto.
Naisten kilpailussa Yhdysvaltain Jessie Diggins ja Saksan Katharina Hennig jättivät Norjan Heidi Wengin kolmanneksi. Alkukautta hallinneet ruotsalaiset joutuivat tyytymään Ebba Anderssonin neljänteen ja Frida Karlssonin kahdeksanteen sijaan.
Suomalaisten panos oli tuloksellisesti vaisu. Kerttu Niskanen oli naisten kilpailussa 18:s ja Lauri Lepistö miesten kilpailussa 21:s.
Joukolla pikkupisteille
Miesten ääritasaisessa sekuntikamppailussa korostui peesihyöty. Esimerkiksi Joni Mäki oli 3,3 kilometrin väliajoissa viides, mutta hiipui sijalle 38 jäätyään lopussa vaille vetoapua.
– Osa pääsi peesiin, osa taas ei ihan hirveästi, valmennusvastuuta Norjassa kantanut Ville Oksanen totesi.
Miesten joukkueessa parasta oli tasaisuus ja suhteellisen pieni ero varsinkin ei-norjalaisiin vastustajiin. Suomalaiset hiihtivät keskinäisessä kamppailussa 12 sekunnin sisään. Lepistö jäi 47 ja Mäki 59 sekuntia kärjestä.
Suomen naisilla oli välineongelmia.
– Vaihtelevaa ja urheilijakohtaista, Oksanen arvioi.
– Ei ollut mitään yhteistä tekijää. Moni oli myös tyytyväinen välineisiin.
Eveliina Piippo, Krista Pärmäkoski, Jasmin Kähärä, Anni Alakoski ja Jasmi Joensuu hiihtivät naisten kympillä sijoille 21–42. Perttu Hyvärinen, Remi Lindholm, Markus Vuorela ja Arsi Ruuskanen olivat Lepistön ja Mäen välissä sijoilla 24–34.





