Remi Lindholm hiihti reippaan arvokisadebyytin
Luistelupotkujen valvonta oli olematonta: ”Sai skeitata, miten halusi”, Lindholm paljasti.
Remi Lindholm korkkasi arvokisauransa rohkeasti ja kelpotuloksella Pekingin olympialaisten yhdistelmäkilpailussa. Hän piipahti jopa kilpailun kärjessä parin kilometrin kohdalla ja kamppaili maaliin sijalla 25.
Hiihtäjäjoukon kärjessä Lindholm nähtiin, kun perinteisen hiihtotavan osuutta oli hiihdetty vajaat kaksi kilometriä.
– Muistin, että oli kahden kilometrin kisa, Lindholm leukaili kärkipaikasta.
Todellisuudessa Lindholm ajautui johtopaikalle puoliväkisin.
– Siinä kohdassa ladulla oli tilaa vain kärjessä, joten hyökkäsin sinne.
Loppumatkan Lindholm pyrki hiihtämään tasaisesti, mikä onnistui jopa hänen omia odotuksiaan paremmin.
– Odotin vähän huonompaa vetoa, sillä viime päivät ovat tuntuneet aika huonoilta. Tuli mukava yllätys, Lindholm kertoi.
Lindholm arveli, että nihkeä hiihtotuntuma saattoi johtua Zhangjiakoun hiihtokeskuksen reiteistä. Hiihtäjät joutuvat tekemään myös harjoituksensa raskailla kisaladuilla, jotka eivät sovellu leppoisampaan menoon.
– Näillä ladulla on vaikea hiihtää peruskestävyyslenkkiä. Sitten on helpompaa, kun hiihtää reippaammin, Lindholm vahvisti.
Valvonta petti
Eniten Lindholm oudoksui sitä, että perinteisen osuudesta iso osa oli ilman latu-uraa, eikä tuomaristo vahtinut kilpailijoiden luistelupotkuja ainakaan kovin tarkasti.
– Ei valvottu. Muuten minut olisi varmaan hylätty, Lindholm nauratti taas toimittajajoukkoa.
– Pertsan osuudella about puolet oli ilman latua ja sai skeitata, miten halusi. Pertsaa oli tänään ehkä vajaat kymmenen kilometriä.
Virallisesti kilpailussa hiihdettiin 15 kilometriä perinteisellä ja perään sama vapaata. Ja myös Lindholm todisti olot rankoiksi.
– Yksi uran rankimmista kilpailuista. Veikkaan, että 50 kilometristä tulee vielä pahempi, Lindholm sanoi ja ilmoittautui vapaaehtoiseksi miesten hiihdon päätöslajiin.
– Aika harva haluaa hiihtää sitä. Minulla on halua siihen tämän päivän jälkeen, Lindholm vakuutti.





