Myös Johaug ollut peloissaan – kaivattu henkilökohtainen olympiakulta kuitenkin tavoitteena Pekingistä, totta kai
Norjan olympiajoukkueen riesana ovat viime aikoina olleet koronavirustartunnat, niin yhdistetyssä kuin maan erityisessä mahtilajissa maastohiihdossa. Eikä hiihtokuningatar Therese Johaug ole hänkään välttynyt koronastressiltä, vaikka positiivinen testitulos ei olekaan häntä kohdannut.
– Viimeisin viikko on sisältänyt paljon pelkoa, se on myönnettävä. Pelkoa siitä, että olympialaiset menevätkin mönkään, että sairastun, Johaug kertoo ja mainitsee, kuinka ajatuksissa ovat pyörineet koronatestit ja niiden ”suuntaan tai toiseen” menevät tulokset.
Norjan hiihtojoukkueesta Anne Kjersti Kalvå, Heidi Weng ja mieshiihtäjä Simen Hegstad Krüger ovat saaneet positiivisen testituloksen. Johaugin ohella Norja laittaa olympiamaastohiihdot avaavaan lauantain yhdistelmäkisaan Helene Marie Fossesholmin ja Ragnhild Hagan, joka otettiin ryhmään Kalvån korvaajana.
– Meille oli voitto päästä tänne. Riemuitsimme, kun lentokone laskeutui (keskiviikkona), Johaug kuvaili tunteiden myllerrystä viime aikojen epävarmuuden puristuksessa.
Niin paljon saavuttaneelta Johaugilta, 33, uupuu henkilökohtainen olympiakulta. Se on tähtäimessä Pekingissä, tietysti. Valmistautuminen on hänen mukaansa, koronatiedoista huolimatta, mallillaan. Se näkyi omalta osaltaan valmistavalla leirillä Italian Seiser Almissa, kun Johaug totutteli Kiinan aikaan heräämällä puoli neljältä aamulla.
– Olympiakulta on suurin asia, jonka urheilija voi saavuttaa. Minulta se puuttuu kokoelmistani. Nyt minulla on mahdollisuus siihen, olympiaurallaan ”vain” viestikultaa (Vancouver 2010) juhlinut Johaug päätti.
– Tunnen, että olen valmistautunut optimaalisesti.





