Mitä tapahtui Helene Marie Fossesholmille?

Helene Marie Fossesholm kuuluu Norjan naismaajoukkueen tulevaisuuden toivoihin, mutta häntä ei ole näkynyt kilpailuissa olympiaviestin jälkeen. Mitä tapahtui?

Helene Marie Fossesholm kuuluu Norjan naismaajoukkueen tulevaisuuden toivoihin, mutta häntä ei ole näkynyt kilpailuissa olympiaviestin jälkeen. Mitä tapahtui?

Viime talvena Fossesholm murtautui maailman parhaiden hiihtäjien joukkoon olemalla useamman kerran maailmancupin 10 parhaan joukossa ja Lahden yhdistelmähiihdossa hän sijoittui peräti toiseksi.

Kulunut kausi ei ole kuitenkaan sujunut samanlaisessa myötätuulessa. Tulokset ovat olleet kauden aikana vaihtelevia. Olympialaisissa Fossesholm oli yhdistelmähiihdon 18:s. Viestissä tuli jo parempi hiihto, mutta Fossesholmin valmentaja Geir Endre Rogn päätti puhaltaa pelin poikki.

– Kausi on Helenen osalta pitkälti ohi. Nyt on kyse kehon saamisesta tasapainoon, valmentaja Geir Endre Rogn sanoi helmikuun lopussa Langrenn.comin haastattelussa.

Rogn on entinen juniori- ja naismaajoukkueen valmentaja, joka on viime syksystä lähtien vastannut Helene Marie Fossesholmin harjoitusten seurannasta.

– Korkea ilmanala sopii Helenelle periaatteessa hyvin, joten siitä ei ollut olympialaisissa kysymys.

– Kyse on siitä, että kroppa ei pelaa täysin kerroksilla. Tämä johtuu osittain hänen tämän kesän ja syksyn harjoittelun jälkivaikutuksista. Harjoittelua tuli liikaa. Tilannetta yritettiin korjata, mutta huonoja päiviä on tullut kauden aikana liikaa. Siksi on tärkeää pitää nyt tauko, jotta hän palautuu ja saa kehonsa tasapainoiseen tilaan, selitti Rogn.

Rogn näkee, että kokonaiskuormitus kasvoi kesällä huomaamatta liian suureksi ja osaltaan syynä on lisääntynyt korkeanpaikanharjoittelu ja kokeneemmille urheilijoille suunnitellun ohjelman mukaan harjoittelu.

Aiemmin Fossesholmin harjoittelusta vastasi hänen isänsä yhdessä maajoukkuevalmentajien kanssa. Syksyllä Fossesholm halusi aloittaa yhteistyön Rognin kanssa.

– Olen tuntenut hänet juniorimaajoukkueen ajoista lähtien, joten minulla on käsitys siitä, mikä toimii hänelle hyvin ja mitkä ovat olleet haasteita sen jälkeen, kun hän liittyi maajoukkueeseen.

– Näimme, että hän oli hieman liian lähellä sietokyvyn rajaa. Kokeneempien urheilijoiden mukana harjoittelu oli kokonaiskuormituksen kannalta hieman liian kovaa, jotta hän saisi harjoittelusta maksimaalisen hyödyn.

Rogn näkee, että Tour de Skin jälkeen Fosseholmin harjoittelu sujui hyvin. Riskejä ei otettu ja hän sai alleen olympialaisten kannalta hyvän harjoitusjakson Seiser Almissa. Menestystä ei kuitenkaan tullut.

– On selvää, että joukkueen koronatartunnat valmistautumisleirin lopussa oli häiritsevä hetki.

Show sharing buttons

Tilaa uutiskirjeemme

Luetuimmat

    Lisää artikkeleita

    • Sprintit hiihdettiin eilen Lake Placidissa – suomalaisilla ei asiaa finaaleihin

      Lake Placidin maastohiihdon maailmancupin päätösviikonloppu jatkui eilen sprinttikisoilla. Suomalaisilla ei ollut aisaa kärkeen, mutta pitkän ja kunniakkaan uransa lopettava Federico Pellegrino (kuvassa) kruunasi päätöskautensa voitolla. Naisten puolella Ruotsi dominoi jälleen.
      kirjoittaja Maastohiihto.com
      22.03.2026
    • Birken-voittajat jälleen ykkösiä Marcialonga Bodøssä – Kati Roivas kauden parhaaseen tulokseen

      kirjoittaja Teemu Virtanen
      21.03.2026
    • Eric Perrot varmisti maailmancupin ykkössijan – suomalaisilla vaisu kisa

      kirjoittaja Maastohiihto.com
      21.03.2026
    • Lake Placidissa hiihdettiin eilen perinteisen kympin kisat

      kirjoittaja Maastohiihto.com
      21.03.2026
    • Team Edux lähtee pienellä iskukykyisellä kokoonpanolla huomiseen Pro Tour-kisaan

      kirjoittaja Teemu Virtanen
      20.03.2026