Mieshiihtäjät saivat kahdeksannen olympiapaikan
Olympiakomiteassa ja Hiihtoliitossa rohjettiin odottaa lisäpaikkaa, mutta virallista vahvistusta piti jännittää myöhään tiistai-iltana.
Mieshiihtäjät saivat lisäverta olympialaisiin, kun maastohiihdon päävalmentaja Teemu Pasanen, Olympiakomitean huippu-urheilujohtaja Janne Hänninen ja Olympiakomitean huippu-urheiluvastaava Toni Roponen saivat tiistaina odotetusti vahvistuksen miesten maastohiihtojoukkueen kahdeksannesta maapaikasta Milano-Cortinan olympialaisiin.
Jännitystä riitti silti viralliseen ilmoitukseen asti.
– Näimme reaaliajassa, että paikka on tulossa, mutta odotimme toki virallista vahvistusta, joka tuli vasta illalla tosi myöhään, Roponen kertoi STT:lle.
Järjestelmä, jossa kukin maa vahvistaa käyttämänsä paikat, avautui tiistaina iltapäivällä. Suomen lisäpaikka alkoi varmistua, kun Andorra ja Belgia ilmoittivat, etteivät ne ota niille myönnettyjä paikkoja vastaan.
Ensimmäinen täydennysmahdollisuus meni Ranskalle, toinen Suomelle.
Suomi sai lisäksi neljännen paikan freeski-hiiihtoon, mutta maastohiihtopaikkaa jännitettiin eniten kiharaiselta vaikuttavan valintatilanteen takia.
Lue myös: Norjan maastohiihdon olympiajoukkue on vahvistettu
Kuukausien odotus
Urheilujohdolla oli lisäpaikkoja odotellessa niin kiperät hetket, että yhteydenpito oli kiivasta.
– Pasasen Teemun kanssa olen ollut noin kymmenen kertaa puhelimessa tiistai-illan ja keskiviikkoaamun aikana, ja olemme olleet tiiviissä yhteydessä viikon ajan joka päivä, Roponen paljasti.
Ratkaisu oli silti varsin odotettu, sillä suomalaiset saivat vihiä tilanteesta jo kuukausia sitten.
– Uskoimme kahdeksanteen paikkaan, mutta emme nostaneet sitä esille, jotta se ei hämmentäisi urheilijoiden keskittymistä, Roponen kertoi.
– Olo oli luottavainen, mutta ei sitä silti voi tarkasti tietää, mitä muut maat ajattelevat.
Suomalaisten haaveissa on vielä lisäpaikat kumparelaskuun ja naisten alppihiihtoon.
Lue myös: Ruotsin maastohiihdon olympiajoukkue on kasassa
Täydennystä perjantaina
Maastohiihdossa Suomen olympiajoukkueeseen on jo nimetty mieshiihtäjät Iivo Niskanen, Lauri Vuorinen ja Arsi Ruuskanen sekä naisten edustajiksi Kerttu Niskanen, Jasmi Joensuu, Johanna Matintalo ja Krista Pärmäkoski.
Joukkuetta täydennetään perjantaina.
Hiihtoon liittyviä artikkeleja voit lukea myös ProXCskiing.com-sivustolta.
Teksti: Pasi Rein/STT Urheilu (Teemu Virtanen)





