Birkebeinerrennet hiihdetään suunnitellusti
Norjan tunnetuin pitkän matkan hiihto Birkebeinerrennet hiihdetään maaliskuussa suunnitellusti.
Järjestäjät saivat suunnitelmilleen vihreää valoa Lillehammerin ja Åmotin kuntajohdosta.
Birkebeinerrennet on ennenkin hiihdetty ryhmälähtöinä, lähtö- ja maalialueen ollessa eri paikassa ja leveillä laduilla tunturimaastossa. Viranomaiset vakuutti myös se, että syksyllä yhteensä 6000 osalistujaa keränneet maastopyöräilytapahtuma Birkebeinerrennet ja juoksutapahtuma Birkebeinerelöpet järjestettiin ilman todettuja koronatartuntoja.
Kisajärjestäjä BIrken AS:n toimitusjohtaja Eirik Torbjørnsen iloitsee tiedotteessa, että tapahtuma päästään järjestämään suunnitellusti kahden vuoden tauon jälkeen. Talvella 2020 tapahtuma oli ensimmäinen iso hiihtotapahtuma, joka jouduttiin perumaan koronapandemian lähtiessä käsistä. Nyt ainoat kysymysmerkit koskevat oheispalveluita.
– Joudumme odottamaan joitakin päätöksiä helmikuun jälkipuoliskolle. Se koskee ennen kaikkea sitä, pystymmekö tarjoamaan kaikille suihkun ja vaatteidenvaihtotilan maaliintulon jälkeen sekä järjestämään patjamajoituksen lähtöpaikassa Renassa, sanoo Torbjørnsen tiedoteessa.
Tiedotteen mukaan myös Lillehammerin jäähallissa järjestettävä hiihtomessu kuuluu tapahtumakokonaisuuteen, kuten ennenkin.
54 kilometriä pitkä päätapahtuma hiihdetään yli tunturimaastojen Renasta Lillehammerin 19. maaliskuuta. Tapahtuma on Visma Ski Classics -sarjan suurklassikko.
Lue myös: La Diagonelassa lähes 1000 kuntohiihtäjää – kuka puolustaisi suomalaisten tapahtumien asiaa?





