Ampumahiihtäjä Erika Jänkä odottaa edelleen vihreää valoa olympiamatkalleen – ”Tällä hetkellä näyttää siltä, että pääsen kisoihin”
Suomalaisampumahiihtäjä Erika Jänkä odottaa edelleen lupaa matkustaa Pekingin olympialaisiin. Jänkä antoi positiivisen koronanäytteen tammikuussa Italian Anterselvassa. Hän on jo päässyt karanteenista ja on tällä hetkellä Suomessa.
– Tilanne on hyvä, ei mitään hätää. Toivotaan, että matkalle lähtö on jo lähellä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että pääsen kisoihin, mutta päivä kerrallaan mennään, Jänkä sanoi perjantaina Olympiakomitean etätiedotustilaisuudessa.
Jänkä vakuuttaa, että tunnelma on hyvä, vaikka olympiavalmistelut saivat kalkkiviivoilla koronakäänteen. Hänen on määrä lentää Pekingiin 9. helmikuuta.
– On iso juttu tulla valituksi Suomen olympiajoukkueeseen. Toivon ja odotan, että pääsen lähtöviivalle asti, Jänkä sanoi.
Urheilija voi lähteä Pekingin talvikisoihin positiivisen koronatuloksen jälkeen vasta annettuaan kotimaassaan neljä negatiivista testiä. Oman haasteensa tuovat Kiinan asettamat tiukat kriteerit positiivisille koronatesteille.
– Täytyy olla hyvä fiilis siitä, että selviää koronatesteistä myös perillä. Ei viitsi mennä rimaa hipoen ja joutua sitten täällä (Kiinassa) ongelmiin, ampumahiihtojoukkueen lääkäri Katja Mjösund sanoi.
Olympialaisten ampumahiihto alkaa Zhangjiakoussa lauantaina sekaviestillä. Naisten ensimmäinen henkilökohtainen kilpailu on ensi maanantaina kisattava 15 kilometrin normaalimatka.





